28.04.2024

משפט צבאי

אסף גונן
צור קשר עם
אסף גונן

הכתבות הנצפות באתר

בית הדין הצבאי מטיל על נאשם עונש מאסר ברף הנמוך של המתחם אותו קבע וקובע רישום פלילי "מופחת" לנאשם. ערעור ...
לכתבה המלאה >
בית הדין הצבאי מזכה נאשם בעבירות סמים, בית המשפט קובע כי בחקירת המשטרה הצבאית נפלו פגמים רבים ובין היתר טענת ...
לכתבה המלאה >
פרקליטות המדינה הסכימה על העברת תיק נגד נאשם עריק מצה"ל אשר הואשם בניהול מעבדת סמים, לבית משפט אזרחי, במסגרת הסדר ...
לכתבה המלאה >
נשיא המדינה מקבל את טענות באי כוח הנאשם עו"ד הישאם קבלאן ועו"ד משה אלון בדבר נסיבותיו של הנאשם – שהורשע ...
לכתבה המלאה >
תת אלוף משה תמיר הורשע בבית הדין הצבאי במגוון עבירות, שביניהן: שימוש ברכב צבאי שלא למטרות צבאיות, נהיגה ברכב ללא ...
לכתבה המלאה >
פרשה שנדונה בבית הדין הצבאי, עסקה בחייל שהוגש נגדו כתב אישום שכלל לא פחות מ- 10 אישומים של שימוש בסמים, ...
לכתבה המלאה >
כתב אישום שהוגש לבית הדין הצבאי, ייחס לנאשם עבירה של שימוש בסם מסוכן מסוג קנאביס בצוותא עם חיילים נוספים בחדר ...
לכתבה המלאה >

הענישה בגין עבירות הסמים בצה"ל

לעיתים קרובות ובמיוחד לאור השינויים שחלו בשנים האחרונות בהלך הרוח הציבורי בכל הנוגע לשימוש בסמים הנחשבים לקלים, מערכת המשפט האזרחית מתייחסת בסלחנות מסוימת לעבירות סמים של שימוש עצמי או החזקה של כמויות קטנות. לא כך הדבר בכל הנוגע לעבירות סמים אשר נעשות במסגרת השירות הצבאי. בכל הנוגע לעבירות סמים הנעשות במסגרת השירות הצבאי הענישה עדיין נחשבת למחמירה גם בעבירות הנחשבות לקלות ביותר. במאמר הקרוב נפרט אודות ההבדלים בין מערכות המשפט האזרחית לזאת הצבאית ביחס לעבירות הסמים ומה הן ההשלכות של הרשעה פלילית בבית דין צבאי

פורסם ב: 11:30 | 10.07.2018
כותב המאמר: עו"ד אסף גונן
הענישה בגין עבירות הסמים בצה

 ההבדלים בין מערכת המשפט הצבאית לזו האזרחית

בעוד שהמערכת האזרחית נוטה להקל בכל הנוגע לעבירות של שימוש בסמים הנחשבים לקלים כמו חשיש וקאנביס, הצבא אינו נוהג לעשות זאת והוא אינו מבדיל בין סמים קלים וסמים קשים. כיום, במערכת האזרחית, ישנה הנחיה של היועץ המשפטי לממשלה שלא להעמיד לדין משתמשים חד-פעמיים שנתפסו עם סמים קלים באזרחות. אמנם סביר להניח כי גם במערכת הצבאית יושתו עונשים כבדים יותר לאלה שמואשמים בעבירות של סמים הנחשבים לקשים יותר, אך גם אלו שנתפסו עם סמים קלים יועמדו לדין על כל המשתמע מכך.


עניין נוסף הוא העובדה כי הצבא אינו מבחין בן אלו שנתפסו מספר פעמים או כאלה שמשתמשים בסמים באופן קבוע לאלה שנתפסו בפעם הראשונה. הצבא יעמיד לדין גם במקרים שמדובר בעבירה הראשונה של אותו חייל שנתפס.


הענישה במסגרת הליך משפטי בצה"ל ברוב במקרים תהיה חמורה יותר. נסיבות מחמירות העלולות להחמיר את העונש הן: שימוש בסמים קשים (קוקאין, הרואין, ל.ס.ד, עבירה שנייה, סחר בסמים, שימוש במהלך פעילות מבצעית ועוד. מעבר לעונשי מאסר בפועל שניתנים בדרך כלל, ייתכנו מספר עונשים שיפגעו בשירותו הצבאי של החייל ואף בעתידו המקצועי כמו הורדה בדרגה, אובדן הסיווג הביטחוני- דבר אשר גורר מעבר לתפקיד אחר שאינו דורש סיווג, הדחה מיחידות יוקרתיות, אובדן רישיון צבאי ועוד מגוון עונשים. כמו כן הרשעה בעבירת סמים בצה"ל עלולה לגרור אחריה רישום פלילי באזרחות.


חשוב לזכור שחייל בשירות פעיל נחשב לחייל גם במהלך החופשות שהוא יוצא אליהן במהלך השירות, לכן שימוש בסמים במסגרת חופשה או בבית מהווה עבירה והצבא מעמיד לדין גם חיילים שנתפסו במהלך חופשה. מעבר לכך גם חייל מילואים בחופשה בזמן שהוא בשירות פעיל ותחת צו יכול לעמוד לדין במידה והוא נתפס על שימוש בסמים.

 

ההשלכות של הרשעה פלילית

כאשר חייל נחשד בעבירות סמים נפתחת כנגדו חקירת מצ"ח. במהלך החקירה עליו לתת בדיקת שתן, חייל שמסרב לכך יעמוד לדין והא מסתכן גם בעבירה של סירוב להיבדק לפי סעיף 127 לחוק השיפוט הצבאי, תשט"ו-1955. כמן כן ברוב המקרים מי שנחשד בשימוש בסמים צפוי להישאר במעצר במהלך כל החקירה ובחלק מהמקרים עד סוף המשפט עצמו.


דבר נוסף הינו שלאחר שהחייל סיים לרצות את העונש שנקבע לו, ייתכן והוא יצטרך להתייצב בפני ועדת סמים, בסמכותה של הוועדה להחליט גם על שחרור החייל מהצבא בגלל "התנהגות רעה וחמורה" דבר אשר יכול להשליך גם על חייו האזרחיים. בוועדה זו רשאי חייל החפץ בכך להיות מיוצג על ידי עורך דין, ואף להביא המלצות וחוות דעת בכדי לנסות ולשכנע את הוועדה כי הוא יכול להמשיך ולשרת בצבא.


מרבית מההשלכות שעלולות לפגוע בחייל גם לאחר יום שחרורו מצה"ל נובעות מהרישום הפלילי שגוררת עמה ההרשעה במסגרת ההליך המשפטי הצבאי. הרישום אשר תקף למשך 5 שנים לכל הפחות מרגע ההרשעה פוגע ביכולת של החייל המורשע שהשתחרר מהצבא להשתלב בעבודות שונות שעבורן נדרשת תעודת יושר ומקצועות אשר דורשים רישוי כמו עריכת דין, רפואה, ביטוח ראיית חשבון ועוד. כמו כן פסילת רישיון הנהיגה של החייל עלולה לחייב אותו להוציא רישיון נהיגה בשנית.


עם זאת, בית המשפט העליון ביקר את הפרקטיקה של רישום פלילי בעקבות שימוש חד פעמי בסם בפס"ד בעניין ברטלה. בעקבות פסק הדין גובשה מדיניות חדשה של הפרקליט הצבאי הראשי לפיה יש להמליץ לנשיא המדינה למחוק הרשעה פלילית בגין עבירות סמים קלות לאחר 3 וחצי שנים ממועד ביצוע העבירה או תוך שנה וחצי לאחר שחרור החייל לפי המוקדם.

 

לסיכום

נדמה שחרף השינוי התודעתי שעוברת החברה בשנים האחרונות בכל הנוגע לשימוש בסמים קלים, הדבר אינו כך ככל הנוגע למי שנתפס מעשן או מחזיק בסמים במסגרת שירותו הצבאי. כפי שראינו במאמר זה, עבירות קלות של שימוש בסמים אשר לא זוכות להתייחסות באזרחות גוררות אחריהן ענישה מחמירה וסנקציות אשר עלולות לפגוע גם בחייו של החייל לאחר שחרורו מצה"ל ועל כן במידה וחייל מואשם בעבירות סמים חשוב כי יפנה לעורך דין פלילי אשר מתמחה במשפט הצבאי.

 

אין לראות בדברים אלו ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי אישי פרטני.

פורטל קרימינלי לא משאיר תגובות גזעניות , מסיתות ומפלות
תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

עורכי דין פלילי

יעוץ אישי בתחום משפט צבאי

מלא פרטים ועו”ד יחזור אליך

מדורי פורום פלילי

עורכי דין פלילי

אסף גונן

עורך דין פלילי
לעמוד עו"ד

שי גבאי

מומחה במשפט פלילי
לעמוד עו"ד
back --> -->